İstanbul Gelişim Üniversitesi

Gelişim Duyuru

Sosyoloji Bölümü'nün Engelli Projesi Basında

Sosyoloji Bölümü'nün Sporla Sosyalleşiyorum Projesi

Sosyoloji Bölümü öğretim üyelerimiz Yrd. Doç. Dr. Esra Köten ve Yrd. Doç. Dr. Barış Erdoğan tarafından hazırlanan “Sosyal Dışlanma ve Sosyal Dahil Etmede İnternet Kullanımının Etkileri” adlı Türkiye çapındaki araştırma Habertürk Gazetesi Pazar Ekinde  (07.12.2014) geniş bir şekilde haber olarak yer aldı.

Sosyoloji Bölümü öğretim üyelerimiz Yrd. Doç. Dr. Esra Köten ve Yrd. Doç. Dr. Barış Erdoğan tarafından yapılan “Sosyal Dışlanma ve Sosyal Dahil Etmede İnternet Kullanımının Etkileri” adlı araştırma Yeni Akit (17.12.2014) gazetesinde geniş bir şekilde haber olarak yer aldı. Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından desteklenen proje ile ilgili haber linktedir.

https://www.yeniakit.com.tr/haber/sanal-alem-de-engel-cikariyor-40862.html

Sanal alem de engel çıkarıyor

Sosyalleşmek için zamanının neredeyse 8 saatini internet karşısında geçiren bedensel engelli bireyler,sanal alemde de dışlanmışlık yaşıyor.İnternetin engelli bireyler için bir zaman öldürme aracı haline geldiğini vurgulayan İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Öğretim üyelerinden Yrd. Doç. Dr. Esra Köten ve Yrd. Doç. Dr. Barış Erdoğan’ın araştırmasına göre toplumla bütünleşmek adına engellilere pozitif katkı sağlayacak fiziksel mekanlar sağlanmadıkça, internet teknolojileri bir katkı sağlamayacak.

HABER MERKEZİ - Sosyal medya ağları engelli bireylerin hayatlarını kolaylaştırmak yerine, yaşadıkları sorunları daha da derinleştiriyor. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Öğretim üyelerinden Yrd.Doç. Dr. Esra Köten ve Yrd. Doç. Dr. Barış Erdoğan’ın yaptığı “Sosyal Dışlanma ve Sosyal Dahil Etmede İnternetin Etkileri” araştırmasında,  nüfusunun yaklaşık yüzde 13’ünün engelli olduğu ülkemizde, toplumsal hayata dahil olamayan, eğitim ve iş olanaklarından dışlanan, yoksullaşan engelli gençlerin, kendilerini toplumdan dışlanmış olarak gördüğü ve bu kısır döngünün kendini yeniden üreterek tekrarladığı vurgulandı.

Engelli gençlerin toplumla bütünleşme sorunlarının sadece internet teknolojilerine bağlı kalarak oluşturulacak sosyal politikalarla çözülemeyeceğinin belirtildiği araştırmada, toplumsal yapı değişmedikçe sanal ortamın engelli gençlerin sosyal sermayelerinin zenginleşmesi ve gelişmesine bir katkı sağlamayacağı ifade edildi.

Bedensel engelli gençlerin yüzde 76’lık bölümünün  evinden dışarı çıkamadığının altı çizilen araştırmada, sözkonusu gençlerin spor ve kültür aktivitelerine de yeterli düzeyde erişemedikleri ortaya çıktı. Her dört engelli bireyden üçü, şehrin fiziki şartları daha uygun olsa evde daha az vakit geçireceğini dile getirirken, kültür ve spor aktivitelerine katılmanın, engelli bireylerin sosyal ve kültürel sermayesini geliştirmesine katkı sağlayacağı vurgulandı.


6-8 SAAT İNTERNETTELER

Eğitim düzeyini yükseltmek ve sosyal dışlanmayı azaltmak için engelli gençlerin açık öğretim ya da uzaktan eğitime yönlendirmenin yetersiz olduğu vurgulanan ‘Sosyal Dışlanmışlık’ araştırmasında, çözüm olarak mekanların engelli bireylere göre yeniden yapılandırılması gerektiği ifade ediliyor.

Araştırmaya katılanların yüzde 35.3’ünün günde 6-8 saat ve yüzde 15.2’sinin 9 saat ve daha fazla internette zaman geçirdiğini belirleyen Yrd. Doç. Dr. Esra Köten ve Yrd.Doç. Dr. Barış Erdoğan, araştırmasında şunlara dikkat çekti:

İnternet başlıca zaman öldürme aracı haline gelmektedir.

İnternette, sanal sosyal ağlarda geçirilen sürenin uzun olmasının sosyalleşme deneyimlerine dikkate değer katkı sağlamıyor.

Gerçek hayatta spor faaliyetleri, oyunlar bireye disiplin, çalışma, mücadele azmi, rekabet, yardımlaşma, dayanışma, sorumluluk gibi değerler kazandırırken, sanal ortamda çevrimiçi oynanan oyunların bireye bu değerleri kazandırma ihtimali zayıftır. 

Toplumsal hayatın engelsiz bireylere göre  şekillenmiş olması, engelli bireylerin sosyal çevreleriyle bütünleşememelerine neden olmakta.

İnternet uygulamaları sosyal alandaki yoksunluklarını gidermeye yetmemekte, sosyal sermayede bir artışa ve toplumla bütünleşmeye imkan vermemektedir.

Eğitim düzeyini yükseltmek ve sosyal dışlanmayı azaltmak için engelli gençleri açık öğretime ya da internet aracılığıyla sürdürülen bir eğitime veya işe yönlendirmenin dışlanmayı azaltıcı bir etkisi olmadığı belirlenmiştir.

Çözüm, engelli gençlerin okula ve diğer sosyal çevrelere girmelerini engelleyen kent biçiminin ve yapısal koşulların yeniden düzenlenmesinden geçmektedir.

Eklenme Tarihi:   18 Aralık 2014 Perşembe

TÜBİTAK 1001-Bilimsel ve Teknolojik Araş...

Eklenme Tarihi: :   19 Nisan 2024 Cuma

DÜZCE BOLU AR-GE Proje Pazarı 2024 başvu...

Eklenme Tarihi: :   19 Nisan 2024 Cuma


ABET AQAS AHPGS